Kače? V redu. Letenje? Brez težav. Javno govorjenje? Joj! Že samo ob misli na javno nastopanje – ki je običajno opisano kot eden največjih (in najpogostejših) strahov – se vam lahko znojijo dlani. Vendar obstaja veliko načinov, kako se spopasti s to tesnobo in se naučiti nepozabnega govora.

Tukaj je 10 nasvetov za dober javni nastop:

1. Nervoznost je normalna. Vadite in se pripravite!

Vsi ljudje občutimo nekatere fiziološke reakcije, kot sta razbijanje srca in tresenje rok. Teh občutkov ne povezujte z občutkom, da se boste slabo odrezali ali naredili norca iz sebe. Nekatere živčnosti so dobre. Zaradi adrenalina, ob katerem se znojite, ste tudi bolj pozorni in pripravljeni na najboljši nastop.

Najboljši način za premagovanje tesnobe je, da se pripravite, pripravite in še enkrat pripravite. Ni boljšega kot glasno branje, da se prepričate, da je vaše sporočilo smiselno, preden ga dejansko predstavite. Poskusite predstavitev posneti na video – tako jo boste lahko natančno pregledali in opazili, ali se vaš govor ujema z diapozitivi. To vam bo pomagalo tudi pri določanju časa trajanja.

2. Spoznajte svoje občinstvo. Vaš govor je o njih, ne o vas.

Preden začnete oblikovati sporočilo, razmislite, komu je namenjeno. O svojih poslušalcih se naučite čim več. To vam bo pomagalo določiti izbiro besed, raven informacij, vzorec organizacije in motivacijsko izjavo.

3. Organizirajte gradivo na najučinkovitejši način, da dosežete svoj namen.

Ustvarite ogrodje svojega govora. Zapišite temo, splošni namen, posebni namen, osrednjo misel in glavne točke. Poskrbite, da boste v prvih 30 sekundah pritegnili pozornost občinstva.

4. Spremljajte povratne informacije in se jim prilagodite.

Osredotočite se na občinstvo. Ocenite njihove odzive, prilagodite svoje sporočilo in ostanite prilagodljivi. Če boste imeli pripravljen govor, boste zagotovili, da boste izgubili pozornost ali zmedli tudi najbolj predane poslušalce.

Steve Jobs je imel pripravljene rezervne anekdote, s katerimi je zapolnil čas, ko je tehnologija, ki jo je uporabljal za predstavitev, odpovedala. Če se pripravite na vse možnosti, boste pomirili svoje živce in se počutili bolj pod nadzorom.

5. Dovolite, da se pokaže vaša osebnost.

Bodite, to kar ste, in ne postanite govoreča lutka – v vseh oblikah komunikacije. Boljšo verodostojnost boste vzpostavili, če bo izstopala vaša osebnost, poslušalci pa bodo zaupali vašim besedam, če bodo v vas videli resnično osebo.

Brene Brown, raziskovalka, katere predstavitve si je do danes ogledalo že več kot deset milijonov ljudi, pravi: “Včasih je najbolj pogumna in najpomembnejša stvar, ki jo lahko naredite, ta, da se preprosto prikažete.” To pomeni, da govorite svojo resnico in si upate, da se boste počutili nekoliko neprijetno, ko boste delili pomembno zgodbo. To bo vaše občinstvo povezalo z vami kot še nikoli prej.

6. Uporabite humor, pripovedujte zgodbe in uporabljajte ustrezen jezik.

Humor je lahko odličen pri predstavitvi, vendar ga ukinite, če se vam zdi, da je pretiran. Pripovedovanje humorne zgodbe lahko prebije vse ovire, zaradi česar postanete bolj simpatični, vaše sporočilo pa bo bolj zapomljivo (in ljudje so presenetljivo velikodušni pri smehu), vendar bo že najmanjši vonj po obupu ubil humorno vzdušje.

7. Ne berite, če vam ni treba. Izhajajte iz osnutka.

Branje z diapozitivov pretrga medosebno povezavo. Z ohranjanjem očesnega stika z občinstvom ohranjate pozornost na sebi in svojem sporočilu. Kratek osnutek vam lahko služi kot pomoč in vas ohranja pri govorjenju.

8. Izkoristite svoj glas in roke. Izognite se nervoznih gest.

Neverbalna komunikacija nosi večino sporočila. Dober govorni nastop ne opozarja nase, temveč jasno in brez motenj prenaša govorčeve ideje.

Želite, da si občinstvo zapomni neko pomembno informacijo? Povejte to počasi in na koncu pustite premor. Tišina bo poudarila tisto, kar ste povedali, in poskrbela, da bo to pomenljivo.

9. Pritegnite pozornost v uvodu in zaključite z dinamičnim zaključkom.

Ali radi slišite govor, ki se začne z “Danes vam bom govoril o X”? Večina ljudi ne. Namesto tega uporabite presenetljivo statistiko, zanimivo anekdoto ali jedrnat citat. Tudi retorična vprašanja so odličen način za uokvirjanje teme in uvajanje idej.

Govor zaključite s povzetkom in močno izjavo, ki si jo bo občinstvo zagotovo zapomnilo. Poziv k ukrepanju je najboljši način, da predstavitev zaključite z odliko in vplivom. Kaj želite, da občinstvo stori v naslednjem koraku? Tony Robbins na koncu predstavitve pove čudovito zgodbo, ki občinstvo čustveno usmeri k spremembam.

10. Preudarno uporabljajte avdiovizualne pripomočke.

Preveč jih lahko prekine neposredno povezavo z občinstvom, zato jih uporabljajte poredko. Izboljšati ali pojasniti morajo vašo vsebino oziroma pritegniti in ohraniti pozornost občinstva.

Vaja ne pomeni popolnosti

Dobra komunikacija ni nikoli popolna in nihče ne pričakuje, da bo popolna. Vendar pa vam bo čas, ki ga boste namenili pripravi, pomagal pri boljšem govoru. Morda se ne boste mogli popolnoma znebiti živčnosti, lahko pa se jo naučite omiliti.