5. oktobra 2022 se lahko naučite več o svetovnem dnevu učiteljev, ki poteka pod geslom Preoblikovanje izobraževanja se začne pri učiteljih”.

Leta 1994 je UNESCO razglasil 5. oktober za svetovni dan učiteljev z namenom, da bi predstavil in poudaril poslanstvo učiteljev in njihove dosežke v vzgoji in izobraževanju ter da bi obeležil spomin na podpis Priporočila o položaju učiteljev (1966), ki velja še danes. V dokumentu so jasno določene pravice in dolžnosti vzgojiteljev in učiteljev, poudarjeno pa je tudi, kakšen položaj bi ti morali imeti v družbi glede na pomembnost in zahtevnost dela, ki ga opravljajo. V Sloveniji praznik učiteljev obeležimo s tradicionalno podelitvijo Nagrad Republike Slovenije na področju šolstva, ki se podeljujejo od leta 1966 naprej. Gre za najvišje državne nagrade na področju šolstva. Letošnji svetovni dan učiteljev poteka pod geslom »Preoblikovanje izobraževanja se začne pri učiteljih«.

Učitelj je oseba, ki izobražuje druge, kar lahko opravlja poklicno ali ljubiteljsko. Na Univerzi v Mariboru je bilo konec leta 2021 zaposlenih več kot 600 visokošolskih učiteljev, ki so v svoje pedagoško delo vključevali več kot 14.000 študentov. Visokošolski učitelj za študijski proces pripravi učni načrt, študijsko gradivo in pripomočke. Spremlja, nadzira in ocenjuje študentovo delo pri vajah, seminarjih ali v laboratoriju. Spodbuja in usmerja aktivno sodelovanje študentov na predavanjih in vajah. Načrtuje, vrednoti in posodablja učni načrt svojega predmeta, vsebino predavanj, uporabo pripomočkov in metod poučevanja. Spremlja razvoj svojega področja z branjem literature, izmenjavo mnenj s kolegi, udeležuje se strokovnih in znanstvenih srečanj, raziskuje, rezultate raziskovanj objavlja v mednarodnih in domačih znanstvenih in strokovnih revijah, knjigah in elektronskih medijih.

Vloga učitelja se je skozi čas spreminjala. Razen osnovne naloge uresničevanja učnih načrtov so bili učitelji nekoč strah in trepet učencev, še posebno tistih, ki so po znanju ali neznanju, vedenju in drugih posebnosti, izstopali. Danes pa se je njihova vloga, predvsem zaradi tehnološkega napredka, novih metod dela, vsesplošne dostopnosti do informacij, spremenila. Danes je pri poučevanju predvsem poudarek na uporabi sodobne informacijske tehnologije, usposobljenost za delo z različnimi učenci (različne sposobnosti, posebne potrebe, multikulturne razlike), nujnost sodelovanja in povezovanje z drugimi učitelji, usposobljenost za refleksijo, raziskovanje in evalvacijo lastnega dela. Da učitelj uspešno prevzame vse te nove vloge, mora biti odprt za spremembe in motiviran za vseživljenjsko izobraževanje in stalni profesionalni razvoj.

Univerza v Mariboru že dolgo časa prepoznava pomembnost vloge visokošolskih učiteljev. V okviru IzpopolniUM pripravlja izobraževanja za zaposlene s poudarkom na inovativnem poučevanju oziroma podpori visokošolskim učiteljem in njihovemu didaktičnemu usposabljanju. V ospredju je predvsem visokošolska didaktika s poudarkom na pedagoški odličnosti ter sodobnih metodah poučevanja. Ker uspešnost organizacije temelji na visoko usposobljenih in zadovoljnih sodelavcih, pripravlja tudi številne delavnice za prepoznavanje ključnih kompetenc zaposlenih pri svojem delu ter zadovoljstvo na delovnem mestu. Vzpostavljena je tudi Pedagoška mreža UM, ki povezuje visokošolske učitelje in sodelavce Univerze v Mariboru in katere osnovni cilj je vzpostavitev varnega okolja za krepitev povezovanja, medsebojne podpore in izmenjave izkušenj s potekom pedagoškega procesa na UM. Razen tega Univerza v Mariboru omogoča tudi povezovanje in sodelovanje izven univerze v okviru mednarodnih sodelovanj, mrež, povezovanj z gospodarstvom ter drugega.

William Arthur Ward, motivacijski pisatelj, je nekoč dejal: »Povprečen učitelj pove. Dober učitelj pojasni. Odličen učitelj prikaže. Velik učitelj navdihuje.« Če izobražujete poklicno ali ljubiteljsko, naj vam bodo njegove besede vodilo pri vašem delu.