V letu 1992 so Združeni narodi 3. december razglasili za mednarodni dan invalidov, ki je namenjen spodbujanju razumevanja problematike invalidnosti, pravic in dobrobiti invalidov. Osrednja tema letošnjega mednarodnega dneva invalidov je “Transformativne rešitve za vključujoč razvoj: vloga inovacij pri spodbujanju dostopnega in pravičnega sveta”.

Invalidi so osebe, ki se srečujejo z različnimi oblikami oviranosti (težave pri gibanju, slabovidnost, slepota, naglušnost, gluhota, duševne motnje, kronične bolezni …), zaradi katerih ne morejo živeti in študirati povsem enako kot ostale osebe. Zato se na Univerzi v Mariboru v sodelovanju z DŠIS – Društvom študentov invalidov Slovenije (dsis-drustvo.si) in drugimi institucijami trudimo zagotavljati potrebne prilagoditve za uspešno vključevanje študentov invalidov v pedagoški proces. V ta namen potekajo številne aktivnosti, s katerimi o tematiki ozaveščamo študente in izobražujemo zaposlene za delo z različnimi skupinami študentov invalidov. Ob tej priložnosti ponovno poudarjamo, da je razkritje prilagoditev, ki bi jih študent potreboval za uspešno opravljanje študijskih obveznosti, odločitev posameznega študenta. Vendar študentu v primeru ne razkritja ne moremo zagotoviti ustrezne pomoči. Zato študente spodbujamo, da nam zaupajo o prilagoditvah in podpori, ki bi jo potrebovali, da bi lahko učinkovito in uspešno študirali. Če imajo v zvezi s tem pomisleke ali strahove, jih vabimo, da se o njih pogovorijo s kontaktno osebo na fakulteti, ki jim bo z veseljem odgovorila na vprašanja. Več informacij najdete na naslovu Študenti s posebnimi potrebami in posebnim statusom (um.si).

Na Univerzi v Mariboru želimo predvsem doseči, da bi se ne glede na invalidnost, druge posebne okoliščine ali obremenitve, ki preprečujejo ali ovirajo polno in učinkovito vključevanje ter sodelovanje v študijskem procesu, vsak študent počutil sprejetega s strani zaposlenih in sovrstnikov. Zato spodbujamo zaposlene in študente vrstnike, da pomagajo pri ustvarjanju vključujočega okolja. Pri tem imamo v mislih, da se mnogi študenti niti ne zavedajo svojih šibkih področij oz. omejitev ali enostavno svojih težav niso pripravljeni razkriti. Zato vključujoče (inkluzivno) študijsko okolje ne koristi zgolj študentom invalidom, ki so pridobili status študenta s posebnimi potrebami in jim na podlagi tega pripadajo različne prilagoditve, ampak ima številne prednosti za večino študentov.

Kaj lahko kot študent storite za bolj vključujoče okolje?

  • Gibalno ovirani ne potrebujejo nujno naše pomoči. Zato jim ne pomagajmo, brez da bi jih najprej vprašali.
  • Gluhe ali naglušne vprašajmo, kakšen način komunikacije jim najbolj ustreza. Nekateri lahko berejo iz ustnic, in zadostuje, če govorimo počasi in razločno, drugi pa raje uporabljajo znakovni jezik ali tehnologijo.
  • V komunikaciji s slepim ali slabovidnim se vedno najprej predstavimo in jim sporočimo, ko bomo odšli.
  • Ko se pogovarjamo z gibalno oviranimi, ki so npr. na invalidskem vozičku, se poskušajmo postaviti v višino njihovih oči.
  • Osebam s kognitivno oviranostjo in govornimi težavami omogočimo dovolj časa za komunikacijo in povratne informacije.
  • Delimo svoje študijske zapiske.